måndag 14 oktober 2013

Höstfint i hemmet



Eftersom höstlöven är så oerhört fina just nu beslöt jag mig i lördags för att plocka några lönnlöv och göra lövrosor av dem. Då vi dessutom fick besök på kvällen var det roligt att ha något extra pynt på bordet. Jag gjorde min första bukett ifjol åt mina föräldrar och gjorde på samma vis också i år. I efterhand har jag insett att det går att göra mer maffiga rosor om man gör fler lager med flera löv per ros. Vid den insikten var min bukett redan färdig men den pryder ändå vårt kök med sina lite plattare rosor. Jag kan alltid påstå att min bukett är mer konstnärlig... Om jag hinner kanske jag försöker mig på en bukett med mer maffiga lövrosor under helgen. En del har sina buketter i vatten men jag föredrar att låta den torka som den är i en vas. De tappar visserligen lite färg men å andra sidan kan den glädja längre. Den jag gjorde i fjol slängde vi ut först till jul och jag tycker att det är trevligt med lite pynt också i novembermörkret.



En beskrivning på hur man gör lövrosorna hittar ni bland annat här.

2 kommentarer:

  1. Åååh, här va di ju rosorna! ja fick aldri köpt nå ståltråd, men kanske idag! så får ja gräv i snön efter löv :) som säkert ruttnar bort på en sekund >.<

    SvaraRadera
  2. Så länge löven är någorlunda färska går det säkert fint, om dom däremot har hunnit bli torra så tenderar dom bara att gå sönder. :D Sinoopperi hade tunn och trevlig ståltråd för under fyra euro såg jag senast jag var där!

    SvaraRadera