söndag 24 november 2013

Julbordets bakverk

Under året bakar jag sällan så mycket som jag önskar, men att baka en del under december hör trots allt till. Eftersom jag alltid vill prova på nya saker tänkte jag varför inte då jag såg att min gamla hemkommun ordnade en endagskurs med temat "Julbordets bakverk". Det blev väldigt mycket bakverk under dagen eftersom det sammanföll med firandet av Petters syster och glöggkväll med gänget men det är smällar man får ta.

Något jag i min iver lyckats förbise var att kursen var helt tvåspråkig. Det vållade visserligen inga problem då läraren var en språkbadslärare i huslig ekonomi och vant bytte språk, men lite haj blev jag då jag klev in i köket och det enda jag hörde var finska. Majoriteten var visserligen finskspråkiga men kursdeltagarna hade en härlig attityd så vi blandade friskt språk allihopa enligt förmåga. Vi prövade på sex recept under dagen och då jag har prövat dem här på hemmafronten kommer en del att dyka upp här på bloggen också. Gott var det och lite smakprov fick vi dessutom med oss hem. Mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar