torsdag 10 oktober 2013

Mitt besök vid Moderna Museet

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig, som mitt besök i Stockholm till exempel. Tanken var att jag skulle ta del av kursen Multimodal designs for game-based learning men några dagar före avfärd fick jag reda på att kurstillfället blivit framflyttat till början av nästa år. Så i sista minuten fick vi hitta på ett nytt program där jag skulle besöka Moderna Museet istället och bekanta mig med deras konstpedagogik. Jag hade tänkt berätta om mitt besök i ett inlägg men insåg snabbt att det kommer bli alldeles för maffigt så jag beslöt att dela upp det i flera mer hanterbara inlägg. Bilderna är tagna med min telefonkamera så därav bildkvaliteten...

Moderna Museet ligger på Skeppsholmen som under den här resan blivit en av mina favoritplatser i Stockholm. På lagom promenadavstånd från storstadens myller hittade jag min oas under de stora träden i sin höstskrud. Gamla Stan är naturligtvis också väldigt charmigt men Skeppsholmen har inga turistbutiker som säljer bilder av kungafamiljen... Tyvärr hann jag inte upptäcka hela holmen men det jag såg fick mig att frivilligt komma tillbaka följande dag för att besöka ett annat museum.





Moderna Museet är som namnet antyder väldigt nytt, fräscht och annorlunda uppbyggt än ett traditionellt museum. Lite frustrerande var det dock med små rum och gångar som leder lite av och an eftersom det gjorde att jag var tvungen att orientera mig fram snarare än fokusera på konsten. Eftersom det pågår flera utställningar på en gång så finns det verkligen mycket konst att betrakta men jag märkte att jag blev lite matt efter ett tag. Men å andra sidan behöver man inte titta lika noga på allt utan fokusera på det som man tilltalas av.

Lunch åt jag sedan på Moderna Museets restaurang. Salladen var visserligen rätt dyr men väldigt god och utsikten gör restaurangen värd ett besök! På det stora hela kan jag konstatera att jag gärna kommer till Moderna Museet nästa gång jag befinner mig i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar