tisdag 15 oktober 2013

Östasiatiska museet



Andra dagen i Stockholm gjorde jag ett besök vid Östasiatiska museet vars fokus var historia snarare än konst men eftersom jag länge fascinerats av den delen av världen beslöt jag mig för att besöka det ändå. Besöket fick mig att fundera på skillnaden mellan konstmuseum och museer med mer historisk anknytning. En flera hundra år gammal tavla kan hänga på väggen på båda två, men skillnaden är hur man betraktar den. På ett konstmuseum är den ett konstverk där man tittar på färg, komposition och känsla medan man på ett annat museum fokuserar på vilken tidsepok den representerar och vilka tidstypiska drag man kan hitta. Fast å andra sidan är också det lite luddigt eftersom kompositionen och färgen påverkas av tidsepoken...

Det jag tyckte bäst om var utställningen av Krigardrottningen Fu Hao och de japanska vykorten. Dessutom var det rätt häftigt att se en samurajs utrustning, svärd inkluderade. För den keramikintresserade hade troligen andra delar varit mer fascinerande men för mig blev det vägg efter vägg med pytsor där alla till slut såg likadana ut.

 

En pedagogisk detalj var att de viktigaste föremålen i den japanska utställningen hade en liten origami-svala vid sig. På så vis kunde barn söka efter svalorna och där fanns dessutom en liten lapp åt föräldrar eller lärare med frågor att diskutera med barnen. För barnfamiljer fanns även Ateljé Draken där barnen för en liten avgift kunde pyssla.

Efter utställningen satte jag mig ned vid Café Kikusen och njöt av en kanna grönt te. I vanliga fall är jag en kaffedrickare i hjärta och själ men det kändes fel att dricka kaffe i en sådan miljö. Där kunde jag andas ut en stund med mitt te och ett höstigt Stockholm som utsikt. Systemkameran hade somnat i det skedet så jag fick nöja mig med att föreviga stunden med kameran i telefonen.

Något som gjorde mig lite besviken var att de inte hade någon studeranderabatt. Östasiatiska museet är ett av Världskultur Museerna som i närheten hade en utställning med temat Afrikanska Mästerverk. Jag frågade om de hade något samarbete mellan museerna så att man slipper billigare in på det ena om man besöker det andra. Nej var svaret jag fick, ett besök där skulle ha kostat mig 150 kronor. Ytterligare närmare tjugo euro var jag inte beredd att betala så det blev inga afrikanska mästerverk för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar