fredag 18 oktober 2013

An oldie but a goodie

Då jag skapar tycker jag i allmänhet om tekniker där man får vara impulsiv och jobba stort, därför är jag väldigt förtjust i till exempel akryl. Men då man bor i en liten hyreslägenhet är det inte möjligt att dra igång ett stort projekt som tar upp hela vardagsrummet och stänker färg överallt. Så därför är jag tvungen att hålla mig till mindre projekt och tekniker som är lättare att anpassa till små utrymmen. Därför har jag jobbat en del i akvareller sedan jag flyttade till stan och idag hittade jag en övning jag gjort för flera år sedan.

Så här skrev jag om den då:

"Jag lånade hem boken Painting fairies in watercolour av Paul Bryn Davies från biblioteket och nu har jag jobbat steg för steg med en bild som heter Autumn vings. Precis vad jag borde göra under praktiken, jovisst! Ikväll gjorde jag de allra sista finjusteringarna, efter kanske 20 timmars jobb.

Eftersom min scanner krånglar tog jag foton på både originalet, som åtminstone i boken är en A4, samt min version av bilden, som är en A3. Jag har skissat av den på fri hand och ändrade lite på armen eftersom hela vingen inte skulle rymts med annars. Det här är alltså inte ett försök att kopiera Paul Bryn Davies bild utan snarare en övning i att jobba med akvarellfärger och att göra min egen tolkning av hans bild."
Själva originalet har jag i dagens läge gett bort men det är kul att ha kvar den åtminstone digitalt, därför postar jag bilden också här. 


Autumn Wings - Paul Bryn Davies

Autumn Wings - Matilda Ståhl 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar